Naar aanleiding van de actie van de schrijfster Aliefka Bijlsma, het gratis downloaden van haar e-book ‘Mede namens mijn vrouw’, plaatste ik een paar dagen geleden een oude column via Twitter.
Aliefka was het niet eens met de column. En dat snap ik. Maar ik wil toch nog even doorgaan op het onderwerp omdat ik van mening ben dat de discussie over het e-book waardevol is.
Ten eerste wil ik de indruk wegnemen dat ik een e-bookofoob ben. Ik ben geen knusse huismus die alleen maar in een stoel papieren boeken wil lezen. Verre van. Ik zou de Marijke Helwegen van het e-book kunnen zijn, ware het niet dat ik daar te gerimpeld voor ben.
Ik denk echter dat we twee dingen moeten onderscheiden: het e-book en de strijd om aandacht voor je boek. In de strijd om aandacht voor je boek is alles geoorloofd. Dus ook het gratis downloaden om publiciteit te genereren. Maar dat heeft niets met het e-book te maken. En daarmee bewijs je ook niet dat het gratis downloaden de papieren verkoop stimuleert. Het is hoogstens een actie die goed valt. Als ik met Prinsjesdag in mijn blote kont in een prinsessenstoel met een kroontje op mijn hoofd 10.000 blote boeken (boeken zonder kaft, lekker goedkoop) ga weggeven op de Dam, dan is dat hoogstens een actie die aandacht genereert, maar geen pleidooi voor goedkope boeken.
Ik vind het e-book belangrijk. Ik vind content belangrijk. Gratis en illegaal downloaden moeten we niet willen.
Mijn toekomstige ideale zaterdag? ’s Ochtends een kopje koffie en een Ipad, waarop gebroederlijk de icoontjes itunes, ibooks en ifilms naast elkaar liggen. ’s Middags naar de stad om dat ene boek te kopen en om een cd’tje aan te schaffen. De avond breng ik door in het filmhuis.
Ik zie het als pure winst dat we keuzes hebben, maar voor content, in welke voor vorm dan ook, behoor je te betalen. Organiseer het goed en dan zijn de mensen daar best toe bereid.
Het e-book verdient naar mijn mening een volwaardige plaats binnen het gehele assortiment boeken, maar dan moeten we er ook volwaardig mee om willen gaan.
Gratis downloaden om publiciteit te genereren? Prima, maar ik grijp de actie van Aliefka aan om de positie van het e-book nog even onder de aandacht te brengen. En dat zal ik blijven doen, omdat gratis downloaden niet de juiste weg is. Ook al lijkt het in eerste instantie zeer succesvol, op de lange termijn eindigen we in een doodlopend steegje.