Het zal mijn trouwe lezers niet zijn ontgaan dat ik de ontwikkelingen met betrekking tot het e-book zo goed mogelijk probeer te volgen. En dat ik mijn mening over het e-book niet onder stoelen of banken steek. Sinds een aantal weken twitter ik en dankzij dit fenomeen rollen dagelijks nieuwe berichten over het e-book over mijn scherm. Het is bijna te veel, maar het geeft ook een goed beeld van wat er allemaal gaande is en wie er zich mee bezighoudt.
Men kan mij terecht verwijten dat ik ten aanzien van het e-book een azijnzeiker ben, iemand die continu kritiek levert en zelf weinig oplossingen aandraagt. Maar ik ga gewoon door, omdat ik vind dat de mening van de auteur ook gehoord moet worden. Het gaat tenslotte wel om onze boeken. Menig auteur voert met zijn redacteur heftige discussies over omslag en positionering van zijn papieren boek, maar klaarblijkelijk maakt het niets uit hoe iets op een e-reader verschijnt.
Nogmaals; ik omhels het e-book. Hoe breder het assortiment aan boeken, hoe liever. Van gebonden, tot pockets, tot luisteren, tot digitaal. Ik doe mee, maar blijf wel kritisch ten aanzien van de wijze waarop.
Inmiddels is de term spotify hot in e-bookland. Waar gaat het over?
Spotify is een Zweeds bedrijf, opgericht in 2006 dat muziek als stream aanbiedt. De gebruiker kan uit een database van miljoenen nummers bepalen welke muziek hij wil luisteren. Om opbrengsten te genereren wordt de uitzending door reclame onderbroken, maar tegen betaling is dit afkoopbaar. De dienst wordt gezien als alternatief voor iTunes. (Wikipedia)
En dus vroegen de deskundigen zich af of dit niet iets is voor het e-book.
Wat vind ik er zelf van? Op het eerste gezicht klinkt het aantrekkelijk. De lezer een gratis boek en inkomsten creëren uit reclame. Maar toch klopt er iets niet. Want uiteindelijk betekent dit dat mijn boeken mede mogelijk worden gemaakt door Blue Band.
Op Twitter maakte ik al de opmerking dat het dan misschien handiger is om de reclame meteen in je verhaal te verwerken. Dat scheelt een hoop heisa. Binnenkort mogen jullie het volgende boek van mij verwachten: Bacardi & Milka, een spannend liefdesverhaal over Benny Bacardi en Mira Milka. Het is gratis te downloaden en ik word uitbetaald in drank en chocola. Ik kan niet wachten.